Principalele dimensiuni ale unui automobil

Atunci când consultați oferta unui producător de automobile sigur ajungeți și la partea de specificații tehnice. Acestea sunt de obicei împărțite pe categorii cum ar fi: motor+transmisie, performațe dinamice, consum și dimensiuni.

    Mai departe vom discuta un pic despre caracteristicile dimensionale ale unui automobil sau mai pe scurt despre dimensiuni. După cum am menționat documentația tehnică pusă la dispoziție de producătorul sau distribuitorul de automobile conține aproape de fiecare dată reprezentări grafice ale automobilului însoțite de dimensiunile acestuia. Automobilul este prezentat la scară din diverse poziții: lateral, față și spate.

Foto: Parametrii dimensionali pentru un autoturism

Foto: Parametrii dimensionali pentru un autoturism

    Imaginea automobilului împreună cu dimensiunile acestuia este destul de explicită, definirea exactă a fiecărei dimensiuni nu este neapărat necesară. Totuși pentru o mai bună înțelegere fiecare termen în parte va fi explicat. Definițiile următoare sunt destul de academice și s-ar putea să inducă un pic de confuzie dar sunt definițiile corecte care pun bazele metodelor de măsurare ale dimensiunilor automobilelor. Sursa acestor definiții este cartea “Dinamica Autovehiculelor pe Roți, M. Untaru, ș.a, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1981”

    În vedera din lateral sunt reprezentate următoarele dimensiuni ale automobilului:

  • Lungimea
  • Ampatamentul
  • Ecartamentul față/spate
  • Consola față/spate
  • Consola spate

    Lungimea automobilului este determinată de distanța dintre două plane verticale, perpendiculare pe planul longitudinal de simetrie și tangente în punctele extreme ale automobilului din față și respectiv din spate. Planul longitudinal de simetrie conține axa longitudinală a automobilului și împarte automobilul în două părți simetrice.

    Lățimea automobilului este distanța dintre două plane paralele cu planul longitudinal de simetrie, tangente la punctele extreme de o parte și de alta a automobilului.

    Înălțimea automobilului este distanța dintre planul de bază și un plan orizontal, paralel cu planul de bază și tangent în partea superioară a automobilului.

    Ampatamentul este distanța dintre axele geometrice ale punților automobilului.

    Ecartamentul roților din față/spate este distanța dintre planele mediane ale roților față/spate care aparțin aceleiași punți.

    Consola față reprezintă distanța dintre planul vertical care trece prin centrele roților din față și punctul cel mai avansat al automobilului iar consola spate reprezintă distanța dintre planul vertical ce trece prin centrele roților din spate și punctul cel mai din spate al automobilului.

    Pe lângă aceste dimensiuni generale, în documentația de prezentare ale unui automobil cu capacități off-road mai sunt prezentate și caracteristicile geometrice ale capacității de trecere, reprezentate de:garda la sol;

  • unghiurile de trecere (atac și degajare);
  • raza longitudinală de trecere (sau unghiul ventral);
  • raza transversală de trecere;

Principalele dimensiuni ale unui automobil de teren (off-road)

Foto: Principalele dimensiuni ale unui automobil de teren (off-road)

    Raza longitudinală de trecere reprezintă raza suprafeței cilindrice tangentă la roțile din față, din spate și la punctul cel mai de jos al automobilului, situat între cele două punți. Raza longitudinală determină conturul proeminenței peste care poate să treacă automobilul, fără să o atingă cu partea cea mai de jos. Cu cît acestă rază este mai mică cu atât capacitatea de trecere a automobilului este mai mare. În documentația tehnică în loc de raza longitudinală de trecere producătorul poate specifica unghiul ventral, care este echivalent cu raza longitudinală din punct de vedere al capacității de trecere. În cazul unghiului ventral cu cât acesta este mai mare cu atât capacitatea de trecere a automobilului este mai mare.

    Raza transversală de trecere reprezintă raza suprafeței cilindrice tangentă la punctul cel mai de jos din față sau spate al automobilului, pe distanța ecartamentului și la suprafețele interioare ale pneurilor. Această rază indică curbura drumului, sau a unor obstacole, în plan transversal, peste care trece automobilul. Valori mici ale razei transversale determină capacitatea mărită de trecere a automobilului.

    Unghiurile de trecere, de atac în față și de fugă în spate sunt determinate de tangentele la roțile din față, respectiv din spate și punctul cel mai din față respectiv din spate a șasiului sau caroseriei. La deplasarea pe teren accidentat și mai ales în situația în care automobilul urcă sau coboară o pantă este posibil să atingă suprafața de rulare cu capătul din spate sau din față. Cu cât aceste unghiuri sunt mai mari cu atât pantele mai abrupte pot fi abordate, fără a avea contact între șasiu și calea de rulare. Valoarea unghiurilor depinde de dimensiunile consolelor față și spate și de garda la sol. Cu cât consolele sunt mai mici și garda la sol mai mare, cu atât unghiurile de atac și de fugă sunt mai mari.